Niekas neišradinėjo amerikų
Jubiliejiniame tarptautiniame keramikų simpoziume 8 menininkų sukurtiems darbams eksponuoti prireikė dviejų Panevėžio dailės galerijos pagrindinio pastato aukštų.
Parodos atidarymo metu žiūrovai buvo kviečiami ir į keramikos paviljoną pasigrožėti iš saugyklų ištrauktais šamotinio molio dirbiniais, sukurtais per ankstesnius simpoziumus.
Tai buvo gera proga palyginti kūrybines tendencijas, įžvelgti panašumus ir skirtumus.
Žiūrovai nesunkiai pastebėjo, kad Latvijos, Danijos, Ukrainos, Lenkijos, Portugalijos ir mūsų šalies keramikai šiemet laikėsi gan santūrių spalvų linijos, o ir formomis neišradinėjo amerikų. Išskyrus vieną autorę.
Su šamotu „paišo“ ore
Toje ramių ir švelnių tonų apsuptyje ryškiai išsiskyrė vilnietės Eglės Einikytės-Narkevičienės lipdiniai: sodrių spalvų bei plastiški iki nesuvokiamo lengvumo įspūdžio.
„Žiūrovui niekad nesufleruoju, ką įžiūrėti. Aš savo darbą padariau, o toliau pats žmogus, pasitelkęs poetinį bei estetinį formos suvokimo jausmą, turi išsilukštenti, kas ir kaip“, – šypsojosi autorė.
Anot jos, būtų keista, jei meno mėgėjai šiuose lipdiniuose neįžiūrėtų į audinio klostes susisiausčiusių figūrų, nes tokios yra ir „Lūžyje, kupiname jausmo“, ir „Smaragdo alsavime“.
„Šamoto formas „paišau“ ore trijose dimensijose, man svarbi dinamika, paviršiai ir spalva“, – sako.
Šiuo atveju menininkės turėta kūrybinė vizija gerokai nutolo nuo realybės.
„Nulipdžiau tokį aukštą, plevenantį, o kūrinys ėmė ir skilo perpus“, – kalbėjo apie nemalonų nutikimą.
Nesėkmę pavertė sėkme, iš vieno kūrinio padarė du.
Kitą netikėtumą pateikė bendrovė „Midenė“, leidusi naudotis degimo krosnimis ir kūrybai reikalingomis medžiagomis.
„Mano kūriniams reikalinga gili ir sodri spalva – glazūras, kaip ir šamotą, davė „Midenė“. Su tokiomis nesu dirbusi, pigmentai labai reaguoja į temperatūrą: jei per karšta, netenka spalvos, važiavau namo išbandyti, ar spalva nenudega“, – pasakojo apie savo vargus ir nerimą.
Smaragdo žaluma pavyko, o sodri violetinė šiek tiek perkaito, po degimo papilkėjo.
Sujungė vanduo ir molis
Ant latvio Aivaro Baranovskio sukurto objekto, panašaus į aptakų krėslą, kolegos, o vėliau ir žiūrovai sėdo fotografuotis.
Danė Mette Maya Gregersen sakė atvykusi iš anapus jūros, danus ir lietuvius jungia vanduo, o simpoziumo metu ir molis. Į visus kūrinius įdėjo tos jungties jausmą, išėjo vandens sūkurius primenančios struktūros.
Ukrainietė Natalia Antypina savo didelio formato kūriniu pateikė ryškias aliuzijas į šalį alinantį karą. Niekada nėra degusi tokio dydžio kūrinio, baiminosi, ar suvaldys formą. Viskas pavyko puikiai, juolab kad per simpoziumą naudotas šamotas jai gerai pažįstamas, atvežtas iš Ukrainos.
Keramikės Elenos Laurinavičiūtės nulipdyti kaukolių bokštai priminė ir archeologų radinius katakombose, ir šiandieninio pasaulio karus.
Namolio – savo molio
Užsieniečiai ir mūsiškiai keramikai dirbo dvi savaites. Jie nakvojo „Romantic“ viešbutyje.
„Pagrindinis simpoziumo tikslas – idėjų dalybos, patirtis ir bendravimas tarpusavyje bei su visuomene. Sakyčiau, visas miestas tą laiką gyveno keramikos veiksmu, lipdymo ir degimo procesą galėjo stebėti kas tik nori“, – kalbėjo laikinoji galerijos direktorė Aurelija Seilienė.
Apžiūrėjusieji naujausius kūrinius buvo kviečiami į galerijos kiemelį – ten menininkas Benas Šarka parodė performansą „Namolio“: veiksmas vyko jam išsitepus molio mase, o galop ją nusiplovus dideliame skardiniame inde.
Tarptautiniai keramikos simpoziumai Panevėžyje organizuojami nuo 1989 metų, nuo 1990-ųjų juos rengia Panevėžio miesto dailės galerija. Iš viso simpoziumuose jau dalyvavo 194 menininkai iš 38 šalių.
Simpoziumuose sukurti menininkų darbai lieka Panevėžyje, po parodų keliauja į Dailės galerijos saugyklas ir papildo sukauptą kolekciją.
Iš Panevėžio paroda iškeliaus į Kauną bei Vilnių, o grįžusi dar bus rodoma Naujamiesčio dailės galerijoje.
Prierašai po nuotraukomis:
1. E.Laurinavičiūtė. „Memento stela“.
2. Aivaras Baranovskis. „Svajotojai“.
3. Mette Maya Gregersen. „Visi mes esame salos“.
4. Natalia Antypina. „Kelias į tapatybę“.
5. Iš skirtingų šalių atvykę profesionalūs keramikai simpoziume susivienijo į darnią komandą.
6. Degimo krosnis ir glazūra E.Einikytei-Narkevičienei pateikė netikėtų siurprizų.
7. E.Einikytė-Narkevičienė. „Ten, kur teka vidus“.
8. M.M.Gregersen šalia savo kūrinio „Prieglobstis prie jūros“.
9. Natalia Antypina. „Išlikęs“.
10. M.M.Gregersen. „Keliant bangas“.
11. Malwina Kowalewska. „Fosilinės struktūros“.
A.Švelnos nuotraukos