Verslo idėją pakišo ausinukai
Jaunatvišku entuziazmu spinduliuojantys gimnazistai Paulina Imbrasaitė, Grėtė Kvedaraitė bei Gvidas Anilionis džiaugiasi pernai pradėtu verslo projektu. Tik ketvirtoji komandos narė Danielė Krivickaitė, iš pradžių dirbusi su bendraminčiais, pasitraukė iš projekto, nes nori visą dėmesį skirti mokslams, o dalyvavimas projekte atima daug laiko.
Nors jaunuoliai pelno negavo, tačiau džiaugiasi įgiję neįkainojamos patirties, susipažinę su daug verslo srities žmonių.
Veiklūs gimnazistai pasakojo, kad idėja įkurti mokomąją platformą kilo kone atsitiktinai.
„Sėdėdami gimnazijos kiemelyje galvojome apie tokias verslo idėjas, kurias galėtume realiai įgyvendinti. Matydami, kad kas antras gimnazistas vaikšto su ausinėmis, mums šovė mintis, kad moksleiviai, užuot per ausines klausęsi muzikos, galėtų mokytis“, – idėjos gimimą prisiminė kūrybingi gimnazistai.
Juolab kad ekonomikos ir verslo mokytoja Asta Stipinienė visus nuolat užvesdavo – skatindavo nebijoti iššūkių ir savo kailiu išbandyti verslo subtilybes. Ji mokiniams pasiūlė dalyvauti organizacijos „Junior Achievement“ (liet. – jaunimo pasiekimas) rengiamame verslumo ir inovacijų idėjų iššūkyje „Challenge the Challenge“ (liet. – iššūkis iššūkiui).
Jaunuoliai per 48 valandas turėjo išspręsti visuomenės aktyvistų ir ekspertų mestą iššūkį ar problemą bei pasiūlyti jos sprendimo būdą. Be to, iššūkio dalyviai privalėjo sukurti verslo idėją.
Gavo leidimą užsiimti verslu
Šiame iššūkyje pasvaliečių verslo planas iš 140 visų dalyvių pateiktų idėjų pateko tarp 8 geriausių. Gimnazistai laimėjo organizatorių įsteigtą pradinę investiciją bei garsios įmonės mentorystę.
Taip praėjusių metų rudenį jaunieji pasvaliečiai įregistravo mokomąją mokinių bendrovę „SomeNEW“ (liet. – kažkas naujo) ir gavo leidimą užsiimti audiovadovėlių leidybos bei platinimo ir edukacinių tinklalaidžių kūrimo veikla.
Šiuo metu gimnazistai toliau rutulioja verslo idėją, kurią pavadino „GÃVA kalba“ (GAVA – girdimoji atmintis valdo. O kirtį ant pirmosios A uždėjo, nes taip jiems gražiau atrodo ir taip kirčiuojama). Per mokslo metus jie įrašė ir išleido 4 tinklalaides, kuriose analizavo brandos egzaminų temas: dvi dalis Lietuvos tarpukario istorijos, geografijos ir biologijos. Tai 25–40 minučių trukmės pokalbiai su puikiai gimnazijoje egzaminus išlaikiusiais ir sėkmingai studijuojančiais studentais, mokytojais ir dėstytojais.
„Manėme, kad versle viskas vyksta daug paprasčiau. Pradėję įrašinėti tinklalaides, pirmiausia susidūrėme su mokomosios medžiagos rinkimu. Kad nebūtų pažeistos autorių teisės, reikia gauti jų sutikimus. Patikėkit, tai nėra taip paprasta, tad nieko kita neliko, kaip vietoj autorių pašnekovais pasirinkti gabius buvusius gimnazistus bei savo srities specialistus“, – apie patirtus sunkumus pasakojo G.Kvedaraitė.
Mokytis gali bet kur
A.Stipinienė gimnazistus moko ne tik ekonomikos ir verslo, bet ir geografijos. Todėl pedagogė labai džiaugiasi geografijos egzaminui pasiruošti padedančia tinklalaide.
„Smagu, kai seminaruose kolegos iš kitų rajonų reklamuoja „GÃVOS kalbos“ audiovadovėlius. Jie labai nustemba, kai pasakau, kad tokį nuostabų produktą sukūrė pasvaliečiai. Labai daug gerų atsiliepimų pasako ir patys mokiniai. Jie džiaugiasi, kad mokytis gali net sporto salėje“, – gražių žodžių kūrybingai komandai negailėjo A.Stipinienė.
Geografijos mokslo konsultantė yra buvusi Petro Vileišio gimnazijos auklėtinė ir puikiai geografijos valstybinį brandos egzaminą išlaikiusi, o dabar ISM (Vadybos ir ekonomikos universitete) studijuojanti ekonomiką ir duomenų analitiką Greta Šimeliūnaitė. Kitas konsultantas – Lietuvos geografijos mokytojų asociacijos prezidentas, pažintinių knygų, vadovėlių ir metodinės literatūros autorius Rytis Šalna.
Istorijos subtilybėmis dalijosi istorijos mokytojas Marius Skardžius bei istorijos mokslų studentas Rokas Stuogis.
Biologijos žinių negailėjo pasvaliečiai Sveikatos mokslų universiteto studentai Austėja Miliūtė ir Tadas Kiaunė.
„Visada tikėjome, kad šis naujas mokymosi metodas, skatinantis išnaudoti girdimąją atmintį ir paįvairinantis mokymąsi, abiturientams tikrai patiks. Smagu, kad neprašovėme pro šalį“, – projektu džiaugėsi G.Anilionis.
Pardavė visas bendrovės akcijas
Iš pradžių atžalų sėkme nelabai tikėjo gimnazistų tėvai.
„Kai papasakojau tėvams, jog su bendramoksliais kursim bendrovę, jie tik nusijuokė. Bet kai mes savo produktą pradėjom pristatinėti įvairiose parodose bei mugėse, tėvai dėl mūsų sėkmės jaudinosi kur kas labiau nei mes patys. O kai nuvažiuoju į giminės susitikimus, tai giminaičiai nepraleidžia progos draugiškai pasišaipyti, jog atvažiavo verslininkė, kurios bendrovės akcijos yra platinamos Akcijų biržoje“, – juokėsi P.Imbrasaitė.
Verslo ir ekonomikos mokytoja A.Stipinienė pasakojo, kad kurdami bendrovę mokiniai pereina visą verslo valdymo ciklą.
„Bendrovė veikia pagal akcinės bendrovės modulį – sukaupia pradinį kapitalą platindama savo akcijas. Jaunųjų verslininkų komanda puikiai pasirodė organizuotoje Akcijų biržoje ir visas akcijas pardavė. Mokiniai patys pildė finansines ataskaitas, vykdė rinkodaros kampaniją bei siekė pelningai dirbti. Juk jaunam žmogui kur kas įdomiau mokytis naudojant realią praktiką, o ne vien skaitant vadovėlius. Taip jie patys gali išbandyti bent minimalią verslo virtuvę“, – pasakojo A.Stipinienė.
Pagalbos prašė tik sunkiausiais momentais
Aktyvūs gimnazistai neslėpė, kad pradėjus darbus galvos buvo pilnos įvairiausių minčių, idėjų. Reikėjo susikurti socialinius tinklus, žinią skleisti įvairiuose renginiuose. Kiek įmanydami jie stengėsi suktis patys ir tik priėję akligatvį pagalbos kreipdavosi į mokytoją.
„Kartais net su liūdesiu pagalvodavau, kodėl mokiniai manęs nieko neklausia, neprašo pagalbos. Vėliau supratau, kad jie be galo ryžtingi ir siekia viską padaryti patys. Tik kai jau patys neberasdavo sprendimo, skambindavo man sakydami, kad yra didelėje duobėje ir nebežino, kaip iš jos išlipti. Ta duobė nebūdavo gili – gimnazistams reikėdavo tik nedidelio patarimo, kad vėl galėtų judėti pirmyn. Jaudinausi ir aš pati, juk ši komanda buvo gimnazijoje pirmas blynas ir tikrai neprisvilęs“, – jaunaisiais verslininkais džiaugėsi pedagogė.
Verslo mokys praktine veikla
Patirtis verslo srityje pakoregavo ir gimnazistų, šiais metais jau abiturientų, ateities planus.
P.Imbrasaitė iki projekto svajojo studijuoti psichologiją. Save išbandžiusi verslo srityje, mergina ketina toliau gilintis į tarptautinį verslą. Prie verslo studijų linksta ir G.Kvedaraitė.
Vienintelis komandos vaikinas G.Anilionis lieka ištikimas savo svajonei – bus įvaizdžio dizaineris. Abiturientas įsitikinęs, kad ši studijų kryptis puikiai gali praversti verslo rinkodaros tikslais.
Su pirmąja verslių gimnazistų komanda puikiai startavusi pedagogė A.Stipinienė šiais mokslo metais užsibrėžė tikslą su mokiniais įkurti bent dešimt įvairių bendrovių.
„Šios komandos darbas yra puikus pavyzdys, kad gera idėja, atkaklumas bei didelis darbas gali pakeisti net gyvenimo planus. „GÃVA kalba“ turėtų motyvuoti ir kitus gimnazistus nebijoti iššūkių bei drąsiau galvoti apie savo verslą“, – neabejojo ekonomikos ir verslo mokytoja A.Stipinienė.
Autografas
„Kai papasakojau tėvams, jog su bendramoksliais kursim bendrovę, jie tik nusijuokė. Bet kai mes savo produktą pradėjom pristatinėti įvairiose parodose, tėvai jaudinosi kur kas labiau nei mes patys.“ (P.Imbrasaitė)
„Manėme, kad versle viskas vyksta daug paprasčiau. Pradėję įrašinėti tinklalaides, pirmiausia susidūrėme su mokomosios medžiagos rinkimu. Kad nebūtų pažeistos autorių teisės, reikia gauti jų sutikimus.“ (G.Kvedaraitė)
„Visada tikėjome, kad šis naujas mokymosi metodas, skatinantis išnaudoti girdimąją atmintį ir paįvairinantis mokymąsi, abiturientams tikrai patiks. Smagu, kad neprašovėme pro šalį.“ (G.Anilionis)
Prierašai po nuotraukomis:
1. Ekonomikos ir verslo mokytoja A.Stipinienė Pasvalio Petro Vileišio gimnazijos moksleivius skatina nebijoti iššūkių ir savo kailiu išbandyti verslo subtilybes.
2. G.Kvedaraitę (kairėje) ir P.Imbrasaitę vienija bendra veikla, joms netrūksta išradingumo ir sumanumo.
3. Baigęs gimnaziją G.Anilionis planuoja studijuoti įvaizdžio dizainą. V.Savickienės nuotraukos
"Panevėžio kraštas", 2021 09 25